ГЕНЕЗИС КОНЦЕПЦІЇ ВНУТРІШНЬОГО МАРКЕТИНГУ

У статті представлено огляд найбільш відомих наукових шкіл відповідно до внеску їх представників у розбудову теоретичних основ внутрішнього маркетингу. Детально проаналізовано місце української школи маркетингу порівняно з американським, європейським та російським підходами до вивчення даної концепції. Систематизовано концептуальні погляди на визначення внутрішнього маркетингу серед представників різних наукових шкіл.

Статья предоставляет обзор наиболее известных научных школ маркетинга в соответствие с вкладом их представителей в построение теоретических основ внутреннего маркетинга. Детально проанализировано место украинской школы маркетинга в сравнение с американским, европейским и российским подходом к изучению данной концепции. Систематизировано концептуальные взгляды на определение внутреннего маркетинга среди представителей разных научных школ.

THE GENESIS OF INTERNAL MARKETING CONCEPTION

This article highlights the review of most famous scientific schools of marketing in compliance with their scholar’s contribution to construction theoretical footing of internal marketing. The place of Ukrainian marketing school was analyzed in detail and compared with American, European and Russian approach of present conception study. The classification of internal marketing definitions has been provided in accordance to main scientific school’s philosophy.

Література: 

Войма П. Внутренний маркетинг – перспектива партнерских отношений / Пейви Войма, Кристиан Гронроос // Маркетинг / Под ред. М. Бейкера. – Спб.: Питер, 2002. – 1200 с.
2. Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: підруч. / А.В. Войчак. – К.: КНЕУ, 2009. – 328 с.
3. Войчак А.В. Система і характеристики сучасного маркетингу / А.В. Войчак, А.Ф. Павленко– К.: КДЕУ, 1994. – 16 с.
4. Голубкова Е.Н. Внутренний маркетинг и управление персоналом – инструменты повышения эффективности управления / Е.Н. Голубкова, О.З. Михайлов // Маркетинг в России и за рубежом - 2008. – № 3(65) – С. 27–34.
5. Докторова Ю.С. Сравнительный анализ внутреннего, внутрифирменного, внутрикорпоративного и внутриорганизационного видов маркетинга / Ю.С. Докторова// Зб. наук. праць ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. 12 травня 2005 року у Хмельницькому економічному університеті. – Хмельницький: Букрек, 2005. – 632 с.
6. Драчева Е.Л. Внутренний маркетинг в управление внутрикорпоративными рынками / Е.Л. Драчева, А.М. Либман // Маркетинг в России и за рубежом. – 2003. – № 2(34) – С. 3–16.
7. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия – 4-е изд. / К. Лавлок; Пер. с англ. – М.: Изд. дом «Вильямс», 2005. – 1008 с.
8. Котлер Ф. Маркетинговий менеджмент: підруч. / Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін. – К.: Хімджест, 2008. – 720 с.
9. Котлер Ф. Маркетинг: Гостеприимство, туризм: Учебник: пер. с англ. / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж. Мейкенз; ред. Р.Б. Ноздрева. – М.: ЮНИТИ, 1998. – 787 с.
10. Павленко А.Ф. Маркетинг: підруч. / А.Ф. Павленко, І.Л. Решетнікова, А.В. Войчак та ін. – К.: КНЕУ, 2008. – 600 с.
11. Хулей Г. Маркетинговая стратегия и конкурентное позиционирование: пер. с англ.// Грем Хулей, Джон Сондерс, Найджел Пирси. – Днепропетровск: Баланс Бизнес Букс, 2005. – 800 с.
12. Dubravka Sinčić. Integrating internal communications, human resource management and marketing concepts into the new internal marketing philosophy / Sinčić Dubravka, Vokić Nina Pološki // FEB – Working Paper № 07-12.
13. Grönroos C. Relationship marketing: strategic and tactical implications / Christian Grönroos // Management Decision. – 1996. – 34/3. – P. 5–14.
14. Lings Ian N. Balancing Internal and External Market Orientations / Ian N. Lings // J. of Marketing Management. – 1999. - № 15. – P. 239–263.
15. Mohammed Rafiq. Advances in the Internal Marketing Concept: Definition, Synthesis and Extension / Mohammed Rafiq, Pervaiz K. Ahmed //J. of Services Marketing. – 2000. – Vol. 14. – № 6. – Р. 449 – 462.
16. Mohammed Rafiq. The Scope of Internal Marketing: Defining the Boundary Between Marketing and Human Resource Management / Mohammed Rafiq, Pervaiz K. Ahmed // J. of Marketing Management. – 1993. – №9. – Р. 219–232.
17. Varey Richard J.. A broadened conception of internal marketing / Richard J. Varey, Barbara R. Lewis // European Journal of Marketing. – 1999. – Vol. 33. №. 9/10. – Р. 926–944.
18. Varey Richard J. A Model of Internal Marketing for Building and Sustaining a Competitive Service Advantage / Richard J. Varey // J. of Marketing Management. – 1995. – № 11. – Р. 41–54.
19. Uslay C. Peter Drucker on marketing: an exploration of five tenets / Can Uslay, Robert E. Morgan, Jagdish N. Sheth // J. of the Academy Marketing Science. – 2009. – Р. 47–60.

Завантажити текст статті: